Inenting Konijn

Wanneer is de beste tijd om mijn konijn te vaccineren?

Wanneer is de eerste vaccinatie nodig en wanneer de herhalingsvaccinaties? Het beste tijdstip voor een inenting hangt af van verschillende factoren:

• De leeftijd van uw konijn,

• De gezondheid van uw konijn (Alleen een volledig gezond dier kan optimaal afweer opbouwen),

• De leefomgeving van uw konijn (binnen of buiten),

• De ziektes die heersen (er kunnen nieuwe ziektes of varianten op ziektes uitbreken),

• De eigenschappen van de vaccins zelf

Dit zijn allemaal factoren waardoor het niet mogelijk is één, alles omvattend vaccinatieadvies te geven. Op basis van uw persoonlijke situatie en uw konijn, geven we u een maatwerk vaccinatieadvies. Vul voor meer informatie een contactformulier in of maak een afspraak met onze praktijk!

Hoe weten jullie of mijn konijn gezond genoeg is?

Zoals hiervoor al gezegd is kan alleen een volledig gezond dier een optimaal afweer opbouwen na een inenting maar hoe weten we of uw dier wel gezond genoeg is? Voorafgaand aan de vaccinatie voeren wij een gezondheidscontrole uit. Tijdens deze controle onderzoeken we of uw konijn nog in topconditie is. Door dit te doen voorkomen we dat uw huisdier onnodig pijn lijdt en zorgen wij ervoor dat u bespaart op onnodige kosten. Wilt u vrijblijvend meer informatie of een consult? Neem dan contact met ons op of maak een afspraak.

Welk voordeel heeft het inenten van konijnen?

Ook bij huisdieren geldt: voorkómen is beter dan genezen. Als uw konijn ingeënt wordt, zal het afweerapparaat van het dier daarop reageren door antistoffen en geheugencellen aan te maken tegen de ziekte waartegen gevaccineerd is. Hierdoor kan uw konijn direct de strijd aangaan met de ziekteverwekker en kan ziekte voorkomen worden. De geheugencellen zullen daarbij heel snel nog meer antistoffen aanmaken, zodat uw konijn gedurende een bepaalde periode beschermd is.

Hoe lang werkt een vaccinatie voor konijnen?

Voor bepaalde inentingen is het wetenschappelijk bewezen dat de werkingsduur één jaar is. Door voor deze vaccins te kiezen, kunnen konijnen met één injectie 1 jaar lang beschermd worden tegen virusinfecties als: myxomatose of viraal haemorrhagisch syndroom. We mogen echter niet vergeten dat er nog altijd ziekten zijn waartegen uw konijn wèl meerdere keren per jaar ingeënt voor moet worden bijvoorbeeld RHD2. Wilt u een afspraak maken? klik dan hier!

Waarom is het inenten van mijn konijn belangrijk?

Als konijneneigenaar vraagt u zich misschien af, of het inenten van uw konijn wel echt noodzakelijk is. Het antwoord is JA! Door te vaccineren voorkomen we veel (vaak dodelijke) ziekten bij onze huisdieren. Door deze inentingen zijn in Nederland ziekten zoals de Myxomatose en Viraal Haemorrhagisch Syndroom redelijk onder controle. Als we zouden stoppen met vaccineren dan is het slechts een kwestie van tijd voordat deze ziekten weer de kop opsteken.

GRATIS!

Gebitscontroles

Puppy Check Gratis Gezondheidscontrole Dierenarts Goes Wemeldinge

Consulten voor puppy's en kittens

GRATIS!
HUISDIEREN ZORGPLAN
Preventie Pakket Preventieve Diergeneeskunde Hond Kat Dierenarts Goes Wemeldinge

Bespaar tientallen euro's per jaar!

Dierenkliniek Goes    0113-270072

's-Gravenpolderseweg 92    Goes